vrijdag 22 februari 2008

BMW X5 VISION EFFICIENTDYNAMICS

Slurptaxvrij met een 4-cylinder diesel

22-02-2008 - BMW presenteert op de Autosalon van Genève de Vision EfficientDynamics op basis van de X5. De auto wordt aangedreven door een viercilinder turbodieselmotor maar gedeeltelijk ook door een elektromotor. Met deze combinatie toont BMW aan dat ook zij heil zien in hybride. Het merk is dan wel in een vergevorderd stadium met waterstofaandrijving maar voor de korte termijn moeten de voordelen natuurlijk van hybride komen. Om die reden is BMW met Daimler in zee gegaan voor de ontwikkeling van hybride aandrijfsystemen, waaronder deze X5 Vision EfficientDynamics. Deze zuinige X5 is voorzien van een tweeliter viercilinder diesel met twee turbo’s. Die levert 204 pk en een maximum koppel van 400 Nm tussen 2.000 en 2.250 tpm. Volgens BMW is dit de eerste dieselmotor die 100 pk per liter levert.
Meest opvallend is nog dat de CO2-uitstoot op slechts 172 gram per kilometer ligtTijdens acceleratie levert een elektromotor nog eens 15 Kw en een maximum koppel van 210 Nm. Stroom daarvoor wordt geleverd door een pakket lithiu-ion batterijen in de kofferbak. Deze accu’s worden overigens tijdens het rijden opgeladen wanneer geremd wordt. De warmte-energie die daarbij vrijkomt wordt door Brake Energy Regeneration als elektriciteit richting accu’s gestuurd. Een andere energiebron is in het dak verwerkt want daar zitten zonnecellen die de versnellingsbakolie voorverwarmen en systemen in het interieur van stroom voorzien. Dat voorverwarmen van de olie is om wrijving te verminderen wat ook weer een gunstig effect heeft op het verbruik. Ondanks een verbruik van gemiddeld slechts 6,5 liter per 100 kilometer weet de Vision EfficientDynamics toch in 8,9 seconden van 0 naar 100 km/h te accelereren. Dat moet soepel verlopen door een automatische versnellingsbak met acht verzetten van de Duitse firma ZF. Deze automaat is overigens per direct geschikt voor serieproductie. Meest opvallend is nog dat de CO2-uitstoot op slechts 172 gram per kilometer ligt. Zou de Vision EfficientDynamics een productiemodel zijn dan zou hij in Nederland dus zonder slurptax de weg op kunnen. BMW laat tot slot weten dat de opzet die gekozen is voor de Vision EfficientDynamics een goede basis biedt voor verdere ontwikkelingen. We mogen er dan ook vanuit gaan dat er in de toekomst vaker, en misschien zelfs bij productiemodellen, gebruik gemaakt zal worden van deze dieselmotor in combinatie met elektro-aandrijving.
Dit is een bericht van www.carros.nl

Geen opmerkingen: